הדבקה וחיזוק רכיבים במעגל מודפס

הקדמה:
EIM-COATECH, מתמחה במתן פתרונות הדבקה, חיזוק ובידוד לרכיבים וחיווט במעגלים מודפסים.
בהתאם לדרישת הלקוח, מתבצעים תהליכי חיזוק ייחודיים המאפשרים לרכיבים יכולת שרידות גבוהה בתנאי רעידות, טלטלות, חבטות ותנאים קיצוניים אחרים.

העבודה מתבצעת באמצעים טכנולוגיים ומערכות מינון פניאומטיות המספקות עבודה מדויקת ואיכותית.
פעולות החיזוק מתבצעות בשימוש במגוון דבקים המיועדים להדבקת רכיבים אלקטרוניים ובהתאם לדרישת הלקוח, אשר ידידותיים לסביבה ומאושרים לעבודה על ידי כל התעשיות הביטחוניות בישראל. לאחר סיום תהליך החיזוק, המעגלים נבחנים עפ"י תקן IPC-610.

תהליך ההדבקה:

תהליך הדבקת הרכיבים נעשה באמצעות מערכת מיניון פנאומטית אשר בקצה האחד, מערכת ויסות לחץ אוויר (דיספנסר) ובקצה השני מחט מינון. מחטי המינון נבדלים זה מזה באורכם, בכמות החומר שהן מעבירות וכן בצורתם. בהתאם למיקום ההדבקה, ניתן לעזר במחטי מינון ארוכות, מחטי מינון קצרות ואף במחטי מינון מכופפות. מחטי המינון מחוברות למערכת וסת האוויר באמצעות מכלי מילוי קשיחים ובאמצעות צינור גמיש. על מנת להוציא את נוזל הדבק דרך מחט המינון, יש צורך בלחיצה על דוושת הדיספנסר. בהתאם לעוצמת הווסת המתכוונן של הדיספנסר, נקבל את כמות הדבק הרצויה.

חשוב לציין, כי השימוש בדספנסר לרבות הציוד הנלווה ומכלול סוגי הדבקים השונים, מותרים לשימוש רק לאחר הסמכה מלאה והכרת מכלול הסכנות האפשריות.

ביצוע ההדבקה, שיטות ההדבקה והאזורים בהם מותר להדביק, נקבעים עלפי תקנים בינלאומיים מחמירים לרבות: IPC 610  / IPC – CC830 ובהתאם לתכנון ודרישות הלקוח. ביצוע לא נכון של ההדבקות עלול להוביל לתוצאות הרסניות למעגל והרכיבים האלקטרונים.

לאחר סיום תהליך ההדבקה, יש צורך ביבוש הדבק עלפי נתוני היצרן והתקנים הבינלאומיים. יבוש לא מספק מותיר אחריו שכבת דבק פנימית רטובה שעלולה להשפך לאזורים שלא מיועדים לכך ולהוביל לנזק בלתי הפיך.

coatech.co.il אקדח דבק
coatech.co.il מחטי מינון להדבקה
coatech.co.il מחטי מינון להדבקה
coatech.co.il דיספנסר וסת דבק להדבקה
coatech.co.il מחטי מינון להדבקה
coatech.co.il מחטי מינון להדבקה
coatech.co.il מכלים לדיספנסר

כיצד בוחרים את סוג הדבק המתאים לחיזוק רכיבים אלקטרונים במעגל מודפס:

הדבקים השונים נבדלים זה מזה בתכונות החומר, חוזק ההדבקה, היכולת להסירם בעת הצורך ויכולת עמידות החומר בתנאי סביבה ועבודה שונים.
בעת תכנון מערכת אלקטרונית, נלקחים בחשבון מספר רב של גורמים שונים המשפיעים על קבלת החלטת השימוש בסוג הדבק המתאים ביותר, לרבות:

1. שינויי טמפרטורה –
שינויי טמפרטורה קיצוניים במזג האוויר ושינויי טמפרטורת חימום המכשיר כתוצאה מעבודתו, עשויים לשנות את צורת חומר ההדבקה ובכך לפורר את הדבק במקרה אחד ולגרום לנזק לרכיבים והמעגל במקרה אחר. דבקים שלא מותאמים לטמפרטורת הסביבה איתם המערכת עתידה להתמודד, עלולים להוביל לתוצאות לא רצויות.

2. חשיפה לאדי כימיקלים –
חשיפת המערכת לאוויר עשויה במקרים אלו או אחרים לחשוף את הדבקים לאדי כימיקלים שונים. שימוש בדבק לא מתאים עלול ליצור תרכובות בין החומרים ולנזק בלתי הפיך למעגל. במקרים קיצוניים התרכובות בין החומרים עלולה לגרום לשריפה או פיצוץ.

3. טלטלות וזעזועים –
מערכות אלקטרוניות רבות עתידות להתמודד עם תנאי זעזועים וטלטלות. במקרים אלה, השימוש בדבקים לחיזוק ועיגון רכיבים אלקטרונים על גבי המעגלים המודפסים היא נפוצה מאוד. יחד עם זאת, לא כל דבק עשוי להתאים ולספק את התוצאה הרצויה. יש לבחון את גמישות החומר על מנת שזה יוכל לספוג את הזעזועים והטלטלות ולבודד אותם מהרכיבים והמעגל. במקרים כאלה, אלסטיות החומר עשויה להיות מכרעת.

4. משקל החומר –
הוספת דבק על גבי הרכיבים לצורך חיבורם למעגל המודפס, מהווה גורם נוסף בשיקלול המשקל הסופי של המעגל והמערכת האלקטרונית בכלל. מכאן כי בבחירת סוג הדבק המתאים ביותר, נבדקת תכונות החומר גם מבחינת המשקל הסגולי וכמות הדבק בה יעשה השימוש.

5. הסרת דבקים –
הסרת דבק לאחר תהליך יבוש תלויה בסוג הדבק בו בוצעה העבודה. מרבית דבקי האפוקסי אינם ניתנים להסרה או ניתנים להסרה מקומית/חלקית בלבד.  מכאן כי קיימת חשיבות עליונה לשקול את נושא אפשרות הסרת הדבק בטרם תתבצע הבחירה.

COATECH, המציעה שירות חיזוק והדבקת רכיבים אלקטרונים, בעלת ניסיון עשיר ומקצועי בהכוונה בבחירת סוג הדבק המתאים ביותר לעבודה, בהעלאת השיקולים שיש לבחון בטרם תתקבל ההחלטה באיזה דבק לעשות שימוש ובביצוע עבודת הדבקה מדוייקת, על פי נהלים ותקנים בינלאומיים המחמירים בתחום.

 

המעוניינים לרכוש ציוד הדבקה מקצועי, לרבות: מערכת מינון פנאומטית, מכלים לדיספנסר, בוכנות, מחטי מיניון, כפפות  ועזרים שונים, הכנסו ללניק המצורף:
coatech.co.il

Share This:

דילוג לתוכן