בדיקת איכות הציפוי לכרטיסים אלקטרוניים

התקנים הבינלאומיים המחמירים (IPC-830 , MIL STD , IPC-A-610 CLASS III), מגדירים את סוגי הבדיקות הנדרשות לאבטחת איכות הציפוי.

COATECH.CO.IL

בדיקת שלמות הציפוי  בדיקה זאת מתבצעת ע"י מבקר איכות תחת תאורת (U.V) על כל מעגל שעבר את תהליך הציפוי. הבדיקה נועדה לוודא כי תהליך הציפוי עומד בדרישות הלקוח ובכפוף לאזורי המיסוך שנקבעו.
שכבת הציפוי הקונפורמי מכילה עקבות U.V הזוהרות עם הארה כחולה בהירה תחת תאורת זו. לאור זאת, ניתן לבדוק את איכות ויעילות המיסוך ולוודא כי חומר הציפוי לא חדר לאזורים והרכיבים הממוסכים.

בדיקת ויזואלית בהגדלה  בדיקה זאת מתבצעת ע"י מבקר איכות תחת מנורת הגדלה * 30,  על כל מעגל שעבר את תהליך הציפוי. הבדיקה נועדה לוודא את אחידות הציפוי ולשלול קיומם של פגמים בשכבת הציפוי לרבות: "תופעת הגלים" או "תופעת קליפת התפוז".

coatech.co.il

בדיקת עובי הציפוי בדיקה זאת נעשית ע"י מבקר איכות על גבי "קופון מדידה".
הבדיקה נועדה לוודא כי עובי הציפוי עומד בתקנים המחמירים ובהתאם לדרישת הלקוח.

קופון מדידה:
קופון המדידה מהווה כרטיס מייצג למעגל מודפס הממוסך למחצה ומועבר יחד עם סדרת המעגלים את תהליך הציפוי. מדידת עובי הציפוי באזור שכבת הציפוי ובאזור שמוסך קודם לכן, ישקפו בצורה מיטבית את עובי הציפוי.

יתרונות השימוש בקופון מדידה:
1. משמש ככרטיס בדיקה למדידה, במקום מדידה על גבי המעגלים עצמם ובכך מונע כל פגיעה או נזק אפשרי לרכיבים ו/או לשכבת הציפוי.
2. אינו תלוי בסוג החומר ממנו מורכב המעגל המודפס.
3. משמש כתיעוד פיזי של ביצוע הציפוי.

לצורך ביצוע המדידה ניתן לעזר במד מדידה ידני (מיקרומטר) או במכשיר מדידה אלקטרוני.

coatech.co.il

בדיקות חוזק הציפוי (אדהזיה) בדיקה זאת נעשית ע"י מבקר איכות על גבי הקופון. הבדיקה נועדה לוודא כי חוזק הציפוי עומד בתקנים המחמירים ובהתאם לדרישת הלקוח. בדיקה זו נעשית לאחר תהליך ייבוש מוחלט של שכבת הציפוי באמצעות סרט הדבקה 3M. תלישת סרט ההדבקה תבחן תחת מנורת הגדלה * 30 ובמידה ותתגלה פגיעה בשכבת הציפוי, נסיק כי שכבת הציפוי אינה מספקת.

בדיקת תיקוף תהליך מבדק המתבצע אחת לשנה ע"י מעבדה חיצונית. המבדק בוחן את יעילות הציפוי אל מול תנאי הסביבה מפניהם הציפוי נועד להגן. עבור בדיקה זו נלקחים שני מעגלים זהים. האחד יעבור תהליך ציפוי והשני ישאר ללא תהליך ציפוי וישמש כמקור להשוואה.
שני המעגלים יעברו במשך פרק זמן על פי נהלי הבדיקה, חשיפה לתנאי סביבה שונים לרבות: אבק, לחות, מליחות ואדי כמקלים. לאחר פרק הזמן, יבדקו תוצאות תקינות המעגלים המודפסים מבחינת שלמות לוח המעגל, ייתכנות קיומם של מפגעים לרבות: קורוזיה, התפוררות הלחמות ונזקים שונים לרכיבי המעגל.
תוצאת תיקוף התהליך תאושש את יעילות תהליך הציפוי.

Share This:

דילוג לתוכן